Wednesday, June 22, 2011

Mcm sayu je...

Oh tidak..tidak..
tak tertahan dah rasa sayu di hati ni..kenapa? Why why i'em not feeling better ni?
Mana tak sayu ati ni oii...tggal 1 ari je lagi..1 ari je lagi ni..huhuu sedih ya hamat sbb sok lusa aku dah kena resign post suri rumah sepenuh masa ni. Maklum jelah status jawatan aku ni 'temporary' bukan 'tetap' hokey. Well, tu pun dah kira baik. Klu dulu post full housewife temporary ni gomen (kerajaan) bg kontrak 60 hari bersamaan 2 bulan jek..skrang gomen tambah lagi sebulan. So, merasa la jugak mkn gaji buta-buta 3 bulan weh. Tp i tell u, setelah berkecimpung dgn dunia suri rumah sepenuh masa ni...rase semacam ter'falling' in love' la pullakkk... seriess ni bukan main2..tp tahap falling in love jelah bkn sampai rasa nak benti keje. Blum lagi sampai seru kot..tggulah kot2 nanti ktorng der bisnes sndiri masyuk puluh2 riban sebulan baru leh pk benti keje kot.

Balik pd citer sayu td.. gile tak sayu ko.. selama dekat2 3 bulan ni..ari2 ko bangun tido, bukak mata ngadap si kecik, belek dia..belai dia..nenen dia. Dari mandi, menyusukan, pakai, tido sume ngan tangan sendiri. Dr tapak kaki besor 2 jari dah besar 2 tapak tgn..ewah..Alih2 dah nak kena pas sume tu ke tangan org lain. Org yg aku tak kenal sangat pulak tu. Kesian rasanye kecik lg budak tu. Hmmh...nak buat mcmana dah tulah adat dan resam dok kat bandar ni...nak cari makan kanalah bg sepenuh kepercayaan kat org tuk jaga anak2 kita. Klu ati tak sepenuh rela mmg buat keje tak senanglah. Klu dekat ngan kampung boleh jugak pas kat mak ke, mak sedara ke bela. Jadinye, aku kena tekad..think Positif..nak tak nak kena pejam mata, kuatkan semangat jek..lain tu tawakal jelah penguatnya. Alah dulu masa Waiz tu elok je org jaga. Lg kecik..masa tu 2 bulan jek. Membesar bagai juara jugak. Ntah2 aku bela pun x sebesar tu jadinye..cewah ayat penyedap perasaan je tu.


Jgn kata si baby je...si abg ni pun terasa sayu gak nak dianta ke nursery. Yelah, sejak tragedi dia patah tgn tu, aku berpantang, sampailah sekarang dah nk masuk 3 bulan, sehari pun tak dianta ke nursery...Dia lglah kemain suka..boleh ari2 berkepit dgn mama + adiknye..boleh ngadap tv + cd + games..boleh main basikal, sepah rumah segala..mau tak syorgaa. Kena bebel, marah, cubit tu sume blakang kira..apalah sangat kiranya. Tp si abg ni x kesah sangat...x lah merisaukan aku. Takat2 dia melalak ms kat nursery pun melalak manja or ngenagada je kot. Dia dah besar..dah pandai pk, pandai bawak diri. Lagipun kat situ mmg tmpat dia.Tgk jelah selama 3 bulan dok berkepit ngan aku, dah naik lemak manja + mengada2nya. Elok pun anta nursery cpt2 sbb aku rs bdk2 ni kadang2 bila duduk dgn org dia lebih disiplin...ini dok ngan aku ari2 kena ckp kuat..baru jalan..klu guna psykologi ckp pelan2...elok2 sekali dua ok la, yg lebihnye, dia buat do no je...mau aku pulak yg psyko. Fuhhh..mencabar iman betul. Tambah mencabar lagi bile keje suri rumah ni sebenanye x penah abis ngalahkan keje opis. Mana tak aku ckp camtu..keje opis ade gak date linenye. Ini tak, kite kemas depan..baru sedap mata memandang..dah kat blakang beterabur dikerjakan ank..br siap kemas blkg..depan pulak bersepah mcm tongkang pecah.Tu belum kira tingkat atas bawah lg. Nak sejuk mata tu tahan lama skit masa budak2 tido jelah. Tu xperience aku yg baru sorg hero buat keje..klu hero si kecik ni dah tunjuk bakat nanti...lglah tak abis2 kutip..simpan..sepah..sepah..kutip..simpan...tu jelah kitar idup aku kott..hahaha...

Bg aku diberi peluang menjadi suri rumah sepenuh masa mmg nikmat..cumanya mmg iman + kesabaran + kepantasan + kecekapan kena tinggi. Tahap aku..ala2 je kot. Mcm aku mama ber"anak" 2 hero ni...mmg tercabar. Mencabar dan tercabar pun tp happening..interesting..sbb utama puas ati anak2 membesar dpn mata..Cukup tak cukup makan pakai sume dekat tgn sendiri. Anak2 kena marah, kena cubit pun dgn mak dia sendiri bukan org lain yg suka suki marah tengking ank kita. Mcm aku..tengking upss ckp kuat tu dah biasa dah kat telinge Waiz tu. Klu tak cekal ati...mau laju2 je kena lempang. Hahaha..blum jadi kottt..Bwk2 sabo ye mama.. Seb baik kesabaran tinggi. Anak2 tu klu buat hal namanye menguji kesabaran. Aku je yg kecoh lebih kot padahal mak2 lain yg ade anak 5,6,10 rilek malek jek handle, pejam mata sebelah tgn jek. Aku ni anak dua dah macam 10. Ceh kurang kemampuan betul. Aku akui byk kurang dan lemahnya aku sepanjang mengasuh 2 beradik ni. Skill pun x cukup. Byk yg perlu dibaiki. Kadang2 terasa rugi peluang yg aku dapat tak terguna sepenuhnya. Aku tak termampu menjadi suri rumah merangkap isteri dan ibu yg terbaik buat suami dan anak2 aku. Sayang..cpt sungguh masa berlalu..pejam celik,pejam celik hari bersilih ganti..tau2 ank2 dah besar. Klu boleh nak patah balik ms baby tu..tp time beranak tak nak repeat kot.Bila lg aku nak dapat peluang mcm ni? Tah 4?5?6? taun lagi kot klu ada rezeki. Harap2 ade lagilah hendaknya sbb aku pasti merindui saat2 ini. Rindu nak bau baby yg makin hari makin menghilang ni.

Tp mmglah anak ni, makin lama berkepit dgn kita makinlah sayang nak ditinggalkan. Nama pun anak2 sendiri. Ibu mana tak sayang anak oii..

Owhh sayunya ati mau letak bb ni dkt org..klu same tmpat ngan abg Waiz kan best..bleh jugak si abg tolong tgk2kan..report2kan..

0 yang mengomen: