Friday, June 24, 2011

1st day but not 1st time

Hari pertama masuk opis setelah 3 bulan x bersua. Nasib baik igt lagi password tuk log in msk keje..hehee.
Terasa kejap benar masa berlalu. 4,5 org opismate aku pun ckp mcm kejap je..tau2 aku dah muncul balik.  Tgk korang pun tak caye, aku yg menghadapinye lagilah mcm x percaya je, dah bercoti2 3 bulan, terase mcm salah kire la pulak. X puas melepak lepuk kat rumah lg. X puas nak mengulit bb lagi...tuptup dah kena keje..napelah gomen taknak bg cuti 6 bulan ke..klu 6 bulan mesti ramai ibu2 praktikkan ebf ni..sbb ley direct feeding..Amboii ko makcik x cukup2 ye..dah dibagi betis, nak peha..dah bg peha ni nak ape lak lagi?
Untung dah ni.Ye ye aku sedar diri dah ni sbb tulah aku tak smbung cuti walopun rasa cam alang2 jek msk kije ari Jemaat ni.

Tp stat keje ari Jemaat lah best. Sbb Jemaat time keje x panjang jd sangat baik tuk setup, warm up & refresh otak yg dah membeku ni. Cthnye tadi..msk opis jumpa kwn opis..sembang2 skit...on PC skali monitor tanak display..agaknye merajuk ati sbb dah lama ditinggalkan. Pegi comp workshop tukar monitor..jumpe kwn lg..borak2..blk meja..tgk tempat mak aih berabuk mcm masuk gua. So, ambik bulu ayam sapu... sapu..sapu..kemas2 apa patut..on PC balik check email2 yg aku skip x baca sume ms kat umah tu..pg mengepam susu...godek2 keje lama..tgk ape progress...godek tu godek ni..tau2 jam dah kul 12.15. Masa rehat panjang, so buleh balik umah ambik bb. Tgk ape cite dia ngan bb sitter dia. Nak ke dia feeding tru bottle.

Hari pertama jugak anta bb Qaid ke bb sitternya. Pertama kali dalam hidupnya ditinggalkan. Kesian anak mama terpaksa duduk dgn org.Ate mama kan bekerjaya orgnye.Nasib baik ari ni aku tabah x menangis mcm mula2 anta Waiz dulu. Mungkin sbb anak kedua dah kot..pastu bb pun cam dah besar, x merah2 lagi.Tp hati tetap berdebar2..risau..kesian..merindu sume ade. Cume sbb dlm pale pk tgari boleh blk ambik dia, so xdelah i tacing2 sgt.

Hari pertama jugak si abg dan...dan ni la pulak dia nak demam. Selama 3 bulan aku jaga elok je dia..buleh ari ni pulak dia demam mcm saje je nk bg reason x di anta ke nursery. Hehe x baik kan ckp camtu..jahat mulut betullah saya.Tp dia ni pesen demam malam, siang ni aktif skit. Abh dia pulak awal2 lagi dah decide bwk g klinik n then trus je folo abhnye g opis. So, terlepas lagilah si Waiz ke nursery ari ni.Sukalah tu..nak2 lagi dpt folo abh pegi opis, mmg feberet dialah.

Hari pertama jugak aku memulakan operasi pam-mengepam di opis. Lain hasil tenusu ni klu kita mengepam time keje. Mana taknya, klu dekat rumah kena main share2 direct feeding + mengepam. Ini tak, susu membuak2 ank pulak xde nak disusukan. So, bila dah dipam mmg pencapaian sgt2 terbaeklah. Especially buat aku yg b4 ni cume ley dapat sekali pam 2-3oz jek.Kali ni, hambik ko sebanyak ini...lebih kurang 5-6oz.
Alhamdulillah, berjaya jugak  aku hasilkan tenusu sebanyak ini. Maka...kembang kembislah idung ini hah disebabkan keterbanggaan + kegumbiraan.
 
Mak bangga nak..hahaha..
Pencapaian terbaik buat aku, dengan sekali sesi pam 15-20 minit aku leh dpt sebanyak ni. Yelah kan, klu boleh taknaklah curi masa lama sgt..cukuplah 15-20 minit atau paling lama setengah jam setiap sesi. Sehari 2 or 3 sesi di opis x 6oz. Makcik kayoo..ee eh tetibe.. hehee kaya jugak. Kayo dgn hasil tenusu buatan sendiri. Klu ari2 mcm ni, cukuplah kot bekalan tuk bb. Nak2 pulak aku skrg yg mmg tgh berkejar-kejaran membuat stok..maklumlah x reti2 nak buat stok awal2..Skrg ni tahan napas jelah bekerja keras menyimpan stok takut2 x cukup, kang x tercapai pulak misi dan visi aku tuk fully breastfeeeding my bb.

Klu mengikut kefahaman, kemampuan aku serta keperluan bb...maka beginilah formulanya:-
- Storage utk 1 hari -> 3 session x 5-6oz = 15oz - 18oz
- Masa menyusu spjg masa bekerja -> 9 jam bekerja/2 (feeding every 2 hours) = 4 kali menyusu
- Rate keperluan bb utk 1 hari -> 4 kali menyusu x 4oz = 16oz
- Bekalan utk 1 hari -> 5 bottle x 3oz-3.5oz =15oz - 18oz

Mcm teacher math suda...klu mengikut formula kat atas tu mmg bekerja keraslah skit. 
So, harap2 esok2 pun mcm ni jugaklah hendaknya...Klu sehari ley dpt 15-18oz..hari ni campur esok + lusa + tulat + esok lagi satu + esok dan esok...= kayo.. kayo..kayo..hahaa bape byk kali esok daa...

Apaapapun, semoga dipermudahkan niat suci murni aku tuk memberi khasiat dan zat yg terkandung dlm susu ibu utk ankku yg tersayang.

0 yang mengomen: