Wednesday, July 14, 2010

Siakap steam...coklat cake moist...

Per motipp sebenarrrnye....
Saje suke2 nak share-share resepi or lebih tepat...nak tunjuk bakat yg tak bape nak berbakat..

Terus teranglah..siyes cakap...aku ni bukanlah pandai memasak..
Takat2 lepas tekak sendiri..same tekak my usben same my son..insyaAllah.
Klu sampai menambat hati mak same ayah mertua tu...mungkin blum sampai tahap..
Nak kata rajin masak sgt pun...x jugak..
Tp klu dtg sawan masak...kerajinan melampau..mcm2 bende aku nak masak...
sampai x terlarat nak makan..
Makenye, aku agih2 lah kat jiran..

cewahh..penah ke?? cik jiran..tolong jawab..

Becoz aku takde kemahiran memasak yg tinggi...
Makenye...
kdg2 klu tak tau masak...aku gugel2 kt tenet...
Tak pun, belek majalah or buku masak-masak yg limited edition kat umah aku..
Tak pun paling senang...aku tepon mak or msg kakak2 aku...
potpetpotpet...tak reti masak sekian..sekian..sila bgtau resepi skit..
Setell, dptlah aku masak dgn berjaya nya...

2 ari lepas...aku rajin tau..
masak ikan siakap steam same ngan coklat cake..
Bukanlah maknenye aku, suh laki aku mkn cake dgn ikan..
aku masak nasik la jugak..
Motipnye..dua2 tu feberet my usben n son.

Siakap steam...
( Menu ni aku xyah gugel2..dah mmg terel dah..cewahh terperasan pulaknye...)
Aku suke masak menu ni sbb buleh campak2..skali campak sume bahan..pastu ko buleh lepak2 tgk tv ke...lipat baju ke..

Bhn-bhn yg boleh dicampak sesuke atiii..(resepi care aku)
- Dah tentu-tentulah ikan ... x kesahlah ikan ape.. janji bukan ikan sardin dlm tin..ngeh..ngehh..
- Sos tiram, garam, kunyit (optional...mcm aku, spesis tak suke tgk ikan tu putih melepak)
- Carrot, bunga kobis
- Serai, halia (diketuk)
- Cili padi, bawang merah@kecik, bawang putih (dikisar or diketuk mengikut tahap kerajinan)
- Asam keping
- Asam ko (yg masam manis tu)
- Perahan Jus limau kasturi (optional...klu nak berlebih2 masamnye)
- Sedikit minyak masak (pun optional juge)
- Hirisan bawang besar dan tomato (tuk presentation yg lebih menyelerakan)

Kekdah dan methodnye...
1. Ambik ikan, pehtu lumur dgn garam, kunyit, sos tiram, minyak.
2. Lumur skali dgn cili padi & bwg yg dah dikisar td.
3. Then, masa tuk campak mencampak...campaklah segala bhn2 lain seperti carrot, bunga kobis,    
    serai,  halia, asam keping, asam ko, jus limau kasturi.
4. Kukuslah ikan tu lam 10-15menet...yg ni agak2 sndirilah..
5. Agak2 nak masak..baru taruk bawang same ngan tomatoman td...
    Taaraa...inilah hasilnya.... sedap sehingga ke tulang...
Yg ni pulak coklat cake hasil air tangan aku... (kek b4 di topping dgn coklat...pic yg siap ber"topping x smpat nak snap dah kene ngappp...)
Moist Chocolate Cake
Bahan-bahannye ialah :-
- 1 1/2 cawan gula
- 1 1/2 cawan tepung gandum
- 1 cawan serbuk koko
- 1/2 sudu kecik soda bikarbonat
- 1 sudu kecik baking powder & esen vanila
- 4 biji telur
- 1 cawan minyak jagung (minyak masak pun bollehh)
- 1/2 tin susu cair

Kekdah nak buatnye...
1. Campur dan ayak tepung gandum,koko,baking powder
2. Pukul telur & gula smpai kembang...
3. Masukkan telur sedikit demi sedikit ke dalam campuran tepung...pukul semenet
4. Masukkan susu cair dan esen vanilla..
5. Masukkan minyak..pukul lagi..sehingga adunan sebati..
6. Masukkan dlm loyang..bakar dengan suhu 180 darjah celciuss..lebih kurang 25 minit...kek siap utk dihidang...cucuk2 le ngan garfu kot nak test masak ke idak..klu bersih elok je garfu tu..dah masaklah tu.

Topping laks..
- Coklat masak, sedikit butter, sedikit susu cair...masak care double boil..kaca lah sampai coklat tu cair..
   den, tuang atas kek..n ltk kek dlm peti ais...kek sedia utk dimakan...

Sekian saja resepi dari aku yg kurang xpert memasak...wahwahhwahh..dah mcm blog resepi lak kekdahnye.

0 yang mengomen: