Thursday, October 7, 2010

Cite raye secara marathon

Upss..ari ni last Syawal ye..tp cite pasal raye blum abes lagi..padahal byk cite ni. X kisahlah ade yg bace atau tak..yg penting wajib disimpan dlm arkib blog aku ni utk dijadikan tatapan di hari tua..ewaahh tu pun klulah blogspot ni tak menamatkan riwayat dan perkhidmatannya. Ok, memandangkan ari ni dah last raya, ada baiknya saya bercerita secara pukal. Kang klu publish lps raye...dis storymory akan dikira expired..ni pun hagak basilah juge.

K, secara marathon...
Rasanya raya kat rumah mak aku kali ni mmg happening..macam2 agenda yg dah diagendakan. Nak2 pulak kali ni kesemua 10 adik beradik dapat berkumpul..tggallah kakakku nan sorang di Sabah saja yg x dpt blk..Cucu2 pun sume pulang ke rantau kecuali yg sorang tu sbb anak dia admit kat spital..kesian dia. Alhamdulillah, dah sehat pun. So, klu dah berkumpul secara berjemaah mcm ni..mmg lantai umah pun boleh blobang dilompat2 oleh cucu2 nan ramai. mmg dinasihatkan sndiri mau igt bwk blk toto secara sendirian berhad ye.Bukan umah mak xde...tp x dpt nk menampung jemaah yg super duper ramai tu.Yang lg best semuanya akan tido secara lintang pukang. Tp aku terkecuali sbb aku ade bilik khas tp kdg2 kene rebut atau ambik turn dgn abg aku. Maklumlah dia kawen baru sket pd aku. So, kene lah mengalah ngan dia..Hahhaa.. Tapi laki aku plak lebeh suka tido luar secara lintang pukang..br kampung katanya. Layan jelah. Time ni mulelah mak ayah aku pk blk nak bsqkan lagi rumah tu. Tak payah lah mak..kang bile sume pakat blk umah masing2,tggallah mak ngan abh je..time tu sorang konker atas, sorang konker bawah.. Kesian mak abh..name je anak ramai 11 org..tp tggal berdua jugak bile sume pakat kawen. Nasib baiklah kakak2 aku dok dekat2 jek buleh jugak jengah2 dorang. Mulalah terpikir nak ank ramai ni..paling tidak bila sorang duduk utara..sorang dok selatan..kot2 ade lg seketul dua yg duduk dekat2..jadilah kan..Haishh td kate nak citer psl raye dah melalut ke lain pulak. Stopp melalut..

Raya ke-2, ktorang 1 family dah pakat2 buat collection tuk adekan bbq..
Si mak buyong yg tgh mabuk ni jugaklah yang dilantik secara tak langsung menjadi Bendahari keluarga Pak Abu. Colection tak byk pun..stakat 20 hengget 1 family dan  selebihnya ditaja oleh anak sulong Pak Abu. Tukang masak dah tentu kerlass..sape lagi klu bukan abg chik.Bab2 masak mmg serah je kat dia. Dah la cepat..fast furios..sodapp plak tu. So, mlm tu 15 ekor ayam yg diperap ala2 western telah disapu bersih oleh anak cucu pak abu..Dasat tak dasat kluarga aku..setelah dicongak dihitung.. spjg 2, 3 ari raye hampir 30 ekor ayam habis jadi bahan termasuk ayam yg dibuat rendang. Betape kuat mkn nye kluarga aku. Hahaa..Eh taklah family saya kan ramai. Kaye lah kan tokey ayam tu.

Ok..pics sekitar persediaan dan semasa bbq... Family aku mmg besstt..x payah kerah2 sumer buat keje sukarelawan termasuklah laki aku yg smmgnye ringan tgn ewaahh..kredit for him.
 
 
Abah ku merangkap supervisor n tester..
 
Teruje daa...ni yg rase nk blk umah bakar ayam nih..tp boleh ke sesedap perapan abg chik??

 
 
 

Chinese style menu..Char hor Fan..
Bonda ku..dah penat masak tuk anak cucu..turn anak cucu menantu plak masakkan.
Si pemakan...

Kate suami dah penat kan..so, harus mintak manje2 gitu...nak bersuap2 bagaii..
 Anak2 buah aku mmg pencinte kaki ayam..
 
  
Setel bab BBQ...mmg happening dan menggairahkan. Boleh kate aktibiti ni dah jd aktibiti tahunan, cume last year je yg x buat..sbb kekurangan ahli keluarga yg blk kg..So, tunggu tuk year pulak. InsyaAllah, berkumpul lagi.

0 yang mengomen: