Friday, August 20, 2010

Dugaann...

Dugaan yg aku lalui prengnent kali ni mmg hebat.
Rasanya berbeza dr ms aku ngandungkan Waiz dulu.
Pening...muntah..sengal satu badan..demam malam..letih yg amat sangat..
itulah mabuk yg terpaksa aku tangung.

Dulu ada jugak tp rsnya penangan kali ni lebih teruk.
Lebih cepat...baru bp mggu jer dah mabuk laut.
Tambah2 lagi dalam bulan puasa.
Time Waiz dulu ms awal2 mcm ni, siap tertanya2 apsal aku xde mabuk2 mcm org lain??
Wah bongkak..last2 hambik ko sudahnye mabuk juge.
Agaknya kali ni balasan pd aku..rasekan.
Dan 2,3 ari ni dugaan semakin mencabar...
Bertahan...

Kdg2 aku jeles gak tgk membe..tgk jiran skit punye xde hal...mgandung x sedar diri.
ape mabuk pun xde..tahu2 dah nak bersalin. Nasib badan lah..lain org lain nasibnya.
Tak baik mengeluh..tu pesan laki aku.

Sbenanya sakit tu nikmat...menguji tahap kesabaran dan keimanan kita..mengajar kita supaya lebih byk bersabar..lebih byk bertakwa kepada-Nya dan sakit tu jugak penghapus dosa. Mudah2an berguguran lah segala dosa yang ada.
Inilah rezeki Ramadhan...perit menanggung tp ganjaran Allah, tak siapa yang tahu..
Mudah2an keperitan ini berbalas pahala yang berlipat ganda. Betul..aku mengaku kadang2 mmg aku tahan..mcm nak menangis. Tapi aku selalu igtkan diri...sakit ni tak seberapa berbanding kegembiraan setelah melihat kelahiran yg dinantikan. Buktinya...aku dah rase dulu. Ms nak bersalinkan Waiz..sakit yg teramat sangat..masa tu rs mcm serik nk mgndung lagi...sudahnya bila dia keluar je...lupa segala perit maung yg ditanggung. Sakitt tetap ada tp kegembiraan mengatasi segala sakit yg ada. Besar betul pengorbanan seorg ibu..Mmg kalau diingat2 rs takut nk pregnant dan bersalin...tp pas setaun dua mulalah rindu blk nak pregnant..rindu mau dgr bb tendang2 dlm perut..rindu dgn bau bb..hikhikhikkk...tp dalam rindu2 + keinginan tu pun,  aku kumpul 3 tahun kekuatan utk pregnant semula..hehehe..takut jugeee...

Aku tahu ada sorg bakal ibu yg turut sama melalui apa yg aku hadapi sdg baca blog ni...so, pesan aku..sama2lah kita bertabah ye, have a sweet ending. Walopun sebenanye ko lebih kuat dari aku..hakhakhakk..

Alhamdulillah, dalam perit, dpt jugak aku menyempurnakan ibadah puasa.
Walaupun ada jugak yg bocor2...tp aku dah cuba apa yg terdaya.
Syukur, segalanya dipermudahkan dan mudah2an akan ada lebih kekuatan utk hari2 mendatang.

Dalam keadaan aku yg mcm ni...
Kadang2 aku terpikir macamanalah mak aku boleh mengandung dan melahirkan 11 0rg anak.
Yelah..aku ada 5 org abg dan 5 org kakak..tu x masuk lagi kakak kembar aku yg meninggal masa bb..totally 12 org sumernye. Siyes, aku tersangattt kagum dan bangga dengan mak aku. Dahla zaman dulu bukan mcm sekarang...segala kemudahan ada..beranak pun dkt rumah dgn mak bidan yg berbekalkan gunting je kot semate. Klu x silap cite mak yg aku ingat...bersalinkan aku je mak aku merasa bersalin kat spital. Mmg aku salute kat mak yg x serik2 mengandung...klulah mak aku serik,kan...dah tentu2lah aku pun xde kat dunia nih. Terima Kasih mak. walopun mak x bc blog ank mak ni..tp nak jugak ucap mekasih sangat2. Dan kerana kasihnya seorang ibu yang sanggup menanggung pahit maung mengandung dan melahirkan, mak aku boleh bangga punya keluarga yg sangat besar...nak2 pulak kesungguhan mak aku diperturunkan kpd abg dan akak aku...so, dptlah abg aku anak 10 org..eh ke 9 erk?? Aku sendiri pun dah lupe..kakak aku lak 7 org anak..menjadikan ahli keluarga aku tersanagtlah ramainyeeee...
   
    anak makabh = 11 org..
    menantu makabh = 10 org
    cucu makabh = 36 org (tak termasuk yg bakal lahir = 3 org) - tak tercapai gak cite2 aku nak lahirkan cucu  makabh yg ke 40..mana tau kot2 dpt adiah besar dr tok wan ngan atuk..hehee.
    cicit makabh = 6 org (tak termasuk yg bakal lahir = 1 org)
    Jumlah sumernye = 63 org ...woww tersangatlah meriahhhnye.

Abg, akak aku pun nmpak2nya bekerluarga besar..aku??haaha..3,4 org cukuplah kot.
Ekceli aku nak tempek gamba family aku kt sini...tp gambanye pun xde...sobab..x pernah berjaya mengumpulkan semua secara serentak utk bergambar. huhhuuu...bilakah kesampaian..mahu kene buat appointment ngan photographer br berjaya ni...bilakah???


Oke...xmo bebel2 lagi...jom kite share apa patut mak2 buyung buat di saat2 membuyong...
Banyak sebenanye...tp tetibe cam maleh la plak nk tempek kat sini..cume yg paling penting and main subject iss...perbanyakkan baca Al-quran....tp x bemakne rajin ms pregnant jer ye. Yang baik elok diamalkan selalu...pesanan utk diri sendiri jugak ni..InsyaAllah sama2 kita menuju ke arah kebaikan.
Ekceli, elok baca al-Quran dengan semua surah, tp sebagai tambahan utk ibu2 mengandun terutamanya, bolehlah amalkan surah-surah di bawah ni...Apapun kita hanya berusaha, berdoa dan berikhtiar...selebihnya redha dan tawakal.

Surah al-Fatihah – Untuk menerangkan hati dan menguatkan daya ingatan

Surah Maryam – Untuk memudahkan ibu bersalin dan memperolehi anak yang sabar dan taat.


Surah Luqman – Untuk memperoleh anak yang cerdik akal dan cerdik jiwa.


Surah Yusuf – Untuk memperoleh anak yang cantik rupa dan cantik akhlak.


Surah Hujurat – Untuk memperbanyakkan susu ibu dan anak bersifat berhati-hati


Surah Yaasin – untuk ketenangan hati dan anak tidak terpengaruh dengan godaan syaitan yang mengajak kepada maksiat.


Surah Taubah – Untuk membersih jiwa dan terpelihara daripada maksiat.


Surah an-Nahl – Untuk melahirkan anak yang berdisiplin.


K, klu nk dengar or baca al-quran online sambil2 buat keje...klik sini. Dapat gak pahala free.

Oke..sudaa..suda...sampai di sini saja...daaaa...

0 yang mengomen: