Tuesday, August 10, 2010

Masa utk berhenti menyusu, ye sayang...

Tiga tahun hampir berlalu...
Selama 3 taun ni jugak Waiz breast feeding.
Boleh dikatakan Waiz dibesarkan sepenuhnya dengan susu ibu...

Still ingat lagi...masa tu aku br je nak abis pantang 44 hari..
masa tu jugak aku jinak2kan dia dgn susu formula memandangkan aku akan kembali bekerja dan susu pun tak banyak utk aku buat bekalan. Tp Waiz sekadar menyusu formula sehingga 8 bulan itu pun jarang sangat habis...After 8 bulan, mmg dia dah tak nak menyusu botol lagsung..berkali2 tukar jenis susu...bglah susu jenama ape or wat ever perisa..kompom blewkk...
sudahnya susu tu keras dalam balang jerk.. Malas nak membazir dan aku pun dah naik give up..
So, bermulalah episod fully breast feeding walopun tak sepenuh2nya coz time keje xder bekalan susu.

Mmg agak kejam di situ sbb time keje anak aku cume berbekalkan air milo..air kosong dan yg seangkatan dgnnya. Nak buat macamana susu takde utk diperah. Tp Alhamdulillah, time ni bb sitter waiz or lebih dikenali ibu@nek Pah adalah seorang yg sangat pakar memasak...so, dia bagilah waiz makan ape pun mmg budak tu telan punye. Dan Alhamdulillah, dia membesar bagai juara...jarang bdn susut..cume skrg ni jerk dah susut...mungkin sbb semakin lasak..or sbb tukar bb sitter..msakan dah tak sedapp or sbb masakan aku yg x sedapp..huhu.. Niway, Alhamdulillah, aku berjaya jugak menyusukan dia sampailah umo dah mencecah 3 taun.

Sian Waiz...
Sejak aku disahkan pregnant ni..mabuk aku menjadi2...sekejap2 sakit kepala...sekejap2 muntah... pergh mmg terseksa...tp itulah nikmat yg tak semua org boleh rasa dan tak setiap masa kita hadapinya. Kadang2 aku hampir2 mengabaikan dia...very tacing bila diingat2kan..x smpat nak bermain dan melayan kerenah dia...mudah2an keadaan ini sekejap jerk n aku kembali ceria dan sehat seperti selalu. Tabahkan ati coz lepas ni..bukan dpt main dgn Waiz jerk..tp ade kwn lain lagi.

Last Friday, adalah hari terakhir aku menyusukan Waiz...byk org kate x elok menyusukan anak ms kita tgh pregnant..ada tanggapan susu tu dah bercampur darah...ada yg kate susu tu adalah darah bb..dr segi scientific or fakta, aku pun x sure kebenarannya...yg pasti sbb mak aku pun dah berkata2...kakak, kwn2 n dah ramai yg dah berkata2...so, rasanya mmg dah smpai masanya utk aku mencatu..lagipun waiz bukan bb lagi...dah besar dan dah boleh bergantung harap pada mknn & minuman lain2...

Ekceli dah mcm cara yang aku dah buat tuk ceraikan susu ni...tp tak jugak membuahkan hasil... So, dalam kepala mmg ikhtiar macam2 utk berhentikan dia dr menyusu badan tp kali ni adalah cara yg sgt kejam aku rasa...dan sbg seorang ibu tersangatlah tacinggg ok...

1st ting yg aku buat adalah pisahkan tido (wat smntara waktu jerk)...so aku biarkan dia tido dgn abh dia...time tu mmglah dia nangis + mengamuk gila sbb mintak susu tapi x dilayan...sudahnya dia tertido jugak dlm kesedihan dan kehausan...time ni mg hati kering jerk dengar dia nangis..tp tuk kebaikan terpaksalah gak jadi ibu yg xde perasaan...sudahnya aku tertido jugak...eh mksud aku waiz ngan aku same2 tertido...sedihh woo klu diingatkan.
 Jenuh cari feel nak dpt tido lena camni..ciannyee...tiap mlm tido lambat...

2nd is berkata2 dan memujuk secara psikologi...yg nih aku ngan abh dia gunekan pendekatan secara lembut...so, ayat yg ktorg pakai.."Adik nak bb tak? Adik dah tak boleh minum susu tau..susu mama kena simpan tuk bb" (Wahhh...adik lagi tue..tah bile tah nak tukar panggilan manje tu jd abang or along or setidak2nya Waiz?). Kekdah ni kadang2 berjaya walopun selalunya lebih kepada memberontak, lastly dia mengalah jugak and yg penting dia tak nyendeng2 lagi mintak susu..

And d'last effort is
kene jugak pk alternatif nih...kesian jugak klu dia dah stop menyusu bdn..takut x cukup khasiat klu nk depend on nasik ngan air jerk..so, skali lagi ktrog ikhtiar beli susu...kali ni susu coklat dutch lady... bab ni mmg thumbs up for his deddy becoz tak putus2 asa...dia tanak minum pun..deddy tetap bancuh susu tu. Kata abh..buat jerk smpai dia nak minum.. Hasilnya, klu dulu pegang botol pun mintak mahapp....tp kali ni ada perubahan...taraaaa...
Alhamdulillah, dia dah mula berjinak2...agaknya terlalu haus dan x puas...so, terpaksalah mengalah. Walopun x pernah abes sebotol tp oklah at least abes jugak setengah botol...jadilah buat budak baru blaja...kehkehkeh...

So,rite now buleh dikatakan mmg Waiz dah x bf langsung...kdg2 ade gak dia gatal2 mintak..haippp...sorry..tp dalam ati ada taman..kesian...dan perasaan aku skrg adalah sangattt sedih n jauh sgt dari dia...klu tak setiap masa dlm pelukan... Dulu mulut aku jahat...x henti2 suh dia stop...bebel2 bila dia asek nyendeng jerk...tp skrg aku rindu saat itu..rsnya cara aku ceraikan susu not so frendly...tp dlm ms yg sama aku kene pk..itu je jln yg terbaik dan aku harus bersedia..pk balik ada insan lain yg menanti...yg perlu aku agihkan kasih...dan seharusnya kasih itu akan aku secara adilnya. antara abg dan adik,
InsyaAllah.

Nukilan mama abg & adik...

Upsss...terpanjang lah bermadah helah....

0 yang mengomen: