Monday, August 9, 2010

Bermulanya sebuah kehidupan...(Minggu 1- Minggu 4)

Juz share pregnancy info..
Aku pun bukanlah pakar sangat...
So, skadar berkongsi ape yang aku tahu hasil fakta yg aku dapat.
Ade ilmu yang sikit, kita kongsi-kongsikan, insyaAllah bermanfaat buat aku n reader kat luar sana.

Jom review peringkat awal bermulanya sebuah kehidupan insan....

Trimester 1
YouR baBy
1st week..
Lapan hari selepas je persenyawaan, blastosis akan merembeskan mukus utk menyatakan kehadirannya di dalam rahim. Masa ni, ade serten person mungkin ade tanda-tanda mcm any spot like kaler coklat keitaman. Mcm hari-hari awal period.

2nd week..
Blastosis akan mula mengelembung dan membahagi dua kali dalam tempoh sehari dan pd hari ke-12, jumlahnya akan menjadi beribu-ribu. Selepas tu, blastosis akan tertanam kukuh pada endometrium.

3rd week..
After 3 week persenyawaan, saiz embrio ialah sepanjang 2mm.Gen janin mula membentuk tiga lapisan sel daripada organ badan yg akan bergabung.

4th week..
Minggu bermulanya pembentukan asas seorang manusia. Panjang embrio lebih kurang 6mm. Pd minggu ini, akan kelihatan bentuk awal otak dan tulang belakang fetus. Jantungnya mula berfungsi mengepam darah ke paru-paru dan aorta (urat besar yang mengalirkan darah daripada jantung).

Notes : Klu ada yg salah,harap perbetulkan. Klu ada yg kurang silalah tokok tambah ye. Yg Sikit kita kongsi bersama supaya bertambah. Yg kurang dari saya, yg baik dari Dia yg maha Kuasa.

Lurve U baby... 

Kredit to : Koleksi Pa&Ma - Catatan lengkap kehamilan dan kelahiran (40 minggu nan indah)

0 yang mengomen: